zaterdag 24 maart 2012

Onooglijk rijm

Een uitdaging.

Oogrijm is geen-rijm dat eruitziet als rijm. Voor het oog is er een rijmschema (AA) maar voor het oor niet (ab). Merk op dat ik hier hoofdletters gebruik om het schijnbare rijmschema aan te geven, en kleine letters voor hoe het rijmschema klinkt. Beroemd voorbeeld van een oogrijm van de hand van Ivo de Wijs:

Aan de vrouwtjes

Toe, bespaar me het gehaspel
van het voorspel en het naspel.

Hiermee spelend vroeg ik me af: zou het mogelijk zijn om twee of meer oogrijmen met elkaar te combineren, zodanig dat de verschillende oogrijmen onderling wel rijmen? Anders geformuleerd, is het mogelijk om een vers te construeren dat eruitziet alsof het rijmschema AABB heeft, maar klinkt als abab? Langere varianten (AABBCC abcbca) mogen natuurlijk ook en zijn waarschijnlijk makkelijker; de vorm van het feitelijk rijmschema is naar keuze.

Ik heb gepuzzeld en gezocht, en soms gewanhoopt, maar ik heb er uiteindelijk een weten te construeren:

Een Engels heerschap, bow-and-tie
een homoseksueel, dat was-t-ie
Ook niet sportief, maar hey!
keek wel naar interland hockey
viel op een latino gay
en belandde zo in Uruguay.

Deze is niet fraai en bevat de nodige tekortkomingen (bijvoorbeeld dat er geen fatsoenlijk Nederlands rijmwoord in voorkomt), maar het toont wel aan dat het in ieder geval mogelijk is.

Ik noem deze vorm 'onooglijk rijm'.

Nu de uitdaging: Maak andere, betere onooglijke rijmen. Bij voorkeur met in ieder geval enkele Nederlandse rijmwoorden. En: korter is beter, want moeilijker (denk ik).

2 opmerkingen:

  1. Er was eens een man zo olijk
    Die was echt de hele dag vrolijk
    En de mensen uit de tram
    die hij toen nam
    Stelden hem volledig in gelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je reactie.
    Hij is leuk: een combinatie van twee oogrijmen. Om een onooglijk rijm te zijn zou echter 'nam' of 'tram' moeten rijmen op 'vrolijk' of gelijk...

    BeantwoordenVerwijderen