maandag 12 mei 2014

Inkijkje

Voor iedereen die wilde weten hoe zo'n rijmpje tot stand komt... *kuch*

Dan zingt er opeens een zin in je hoofd rond. Gaat vanzelf. In dit geval

Mijn gedachten draaien in een kringetje
om jou

Dat ruikt naar een eerste regel. Het "om jou" smeekt erom een refrein te worden, dus daar hoef ik geen rijmwoorden voor te vinden.
Hoe anders is dat met "kringetje." Die heeft niet veel bruikbare rijmwoorden. Geloof me.
De tweede regel gaat nog wel:

Mijn gedachten draaien in een kringetje
om jou
Het liefst deed ik een ringetje
om jou

Schattig toch?

Maar bij de derde regel gaat het BAM helemaal mis.

Mijn gedachten draaien in een kringetje
om jou
Het liefst deed ik een ringetje
om jou
Of stopte ik mijn dingetje
in jou.

Hop. Kan meteen de prullenbak in.
Goed. Enigszins moedeloos probeer ik een ander woord dat misschien beter rijmt. Met nog steeds aandacht voor het metrum.
Volgende poging:

Mijn gedachten gaan in een rondje
om jou

Kunnen we daar wat mee? "Blondje" is een mooi rijmwoord, maar slecht te combineren met "om jou."
Dus dalen we meteen af naar

Mijn gedachten gaan in een rondje
om jou
en dalen zoetje naar dat kontje
van jou

Wederom prullenbak dus.
Derde en laatste poging. Met "ronde".


   Mijn gedachten maken steeds een ronde
                  om jou
   Ik wilde ik lag nu in mijn sponde
                  met jou
   Je hebt een ander, dat is zonde
                  van jou
   Wanhopig ga ik te gronde
                  om jou.


Kijk. De aanhouder wint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten