zaterdag 9 januari 2016

Spiegeldromen

Een palindroom is een woord dat omgedraaid hetzelfde woord vormt. Ons alfabet kent ook letters die je kunt omdraaien - spiegelen - en die dan weer letters vormen. De o bijvoorbeeld, die een spiegelpalindroomletter is: gespiegeld levert hij dezelfde letter op. Dat geldt ook voor de volgende letters: i l m n u v w x. Andere letters zijn, als ze gespiegeld worden, een andere letter. Bijvoorbeeld b d p q. Hoe "mooi" het spiegelbeeld van een letter is hangt af van het gebruikte lettertype: schreefloos met zo weinig mogelijk versieringen werkt het best. Ik hoor bij de rekkelijken: als een letter gespiegeld slechts worden ontsierd door schreefjes en frutseltjes die weggedacht kunnen reken ik hem goed.

Welke woorden leveren in spiegelbeeld weer een woord op? Ik twitterde laatst dit lijstje:

Dat was blote-hoofdwerk; ik heb een klein progsel door de OpenTaal bestanden laten zoeken. Deze vond:

bi - id
iq - pi
no - on
nv - vn
bid - bid
bil - lid
bod - bod
dol - lob
dub - dub
lil - lil
lol - lol
lom - mol
lul - lul
mom - mom
mum - mum
non - non
oio - oio
wow - wow
bood - bood
boon - nood

Leuk. Wat nu als we hoofdletters gebruiken? Dat levert een andere verzameling letters en dus woorden op: A H I M O T U V W X Y levert de woorden:

AH - HA
AI - IA
HO - OH
MO - OM
AHA - AHA
AMA - AMA
MAM - MAM
MAT - TAM
MOM - MOM
MUM - MUM
OHO - OHO
OIO - OIO
TOT - TOT
TUT - TUT
WOW - WOW
MOOT - TOOM
TOOT - TOOT
TUUT - TUUT
TUTTUT - TUTTUT

Noch mijn fantasie, noch de OpenTaal woordenlijst is compleet. Heeft iemand nog aanvullingen?



(Ik werd hiervoor trouwens geïnspireerd doordat ik op Google Maps langs Libië kwam, wat daar in perfect spiegelbeeldig Arabisch ليبيا werd weergegeven.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten