zaterdag 8 februari 2014

Onrijmbaar

De grote @Vorkbaard had weer een vorkdicht-opdracht:
Een versje met niet-rijmbare woorden.

Wat zijn niet-rijmbare woorden? Woorden die geen (fatsoenlijk) rijmwoord hebben. Daar zijn er meer van dan je zou denken: mijn spelletje om op Twitter woorden te vragen voor een rijmpje prikkelt sommige perverselingen om zo moeilijk of onrijmbaar mogelijke woorden te geven.

Ik heb Wikipedia erbij gepakt voor een "standaard"-lijstje niet-rijmbare woorden:

Moet te doen zijn toch? Oh ja, uit de aard der zaak komen er taalfouten aan te pas: niet-bestaande woorden en vervoegingen, lelijke overtreffende trappen, gruwelijke enjambementen, spraakgebreken. Er komt ook weinig van samenhang of begrijpelijkheid. Maar het knutselwerk was leuk.

Oh, die vermadelijde herfst
duurt te lang, al een maand of twaalf
Treurig. Maar het diep-gekerfdst
is - incontinent als een Laalf -

(een lallende Laaf) heel slordig:
mijn neus, die loopt qua snot echt turbo
Of hij zid dichd, heddis de gordig
Mijn voorhoofdsholten vol met PUR, bo-

demloos is mijn leed. Geen nieuws.
De jeugd, die heeft de hele wereld
Mijn neefje speelt met pangs en pieuws
En een perelaar, die perelt.

Ik zag laatst een vrouw, zo wulps
met haar man. Haar zesde.
Hij deed nog wat in-zijn-schulps
Maar geef 'm een halve fles. De

jonge knaap, die stort 'r
vol met zaad. Maar ik schrijf tig
verzen en stop ze in een ordner.
En straks word ik ook nog vijftig.

Het huis is als een stolp
Mijn haar neigt al naar zilver
Oud ben ik, en onbeholp-
en zie mijn vel, ik schilfer!

2 opmerkingen: