dinsdag 1 november 2016

Woorden met ballen

Oftwel "testes"-woorden.

Een testes-woord is een woord dat uit twee identieke delen bestaat (en dus altijd een even aantal letters bevat) maar die niet simpel een herhaling van klanken of lettergrepen is. Dus "dodo" valt af, net zoals "tamtam". "Testes" is prima (meervoudsvorm van testis) en bijvoorbeeld "berber". Een indicatie van de geldigheid van een testes-woord is of de twee delen verschillend worden uitgesproken.

Ik had er een aantal gevonden. Oplettende lezers wisten er nog een aantal hele mooie bij te vinden. Dank @Vorkbaard, @SuperRembo, @leinmarjob en @HikiBoLo! Laat het me weten als je er nog meer vindt.


- berber
- enen (als meervoud van één)
- genegene
- inging (verleden tijd bijzinvolgorde van "ingaan")
- kerker
- meme (ik twijfel want Engels...)
- tenten
- renderende
- testes
- verver

Een bericht van Joost Tel bevat een hele lijst mooi-geconstrueerde dubbelwoorden. Ik heb me hierboven tot de "natuurlijke" woorden willen beperken.

5 opmerkingen:

  1. Van een eigen pagina met diverse lijstjes:

    jojo
    tumtum
    mutsmuts
    ventvent
    bonbon
    mama
    papa
    frou-frou
    can-can

    http://www.dejongenskamer.nl/neushoornhoorn.htm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ging wat niet helemaal goed, bij de vorige reactie. Ik wilde niet anoniem posten.

      Verwijderen
  2. Zie nu dat het gaat om verdubbelingen die anders moeten klinken. Tja, dan zijn mijn inzendingen niet geldig. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen